Eyetracking-experiment

Participanten gezocht!

Geïnteresseerd in experimentele technieken? Je kunt nu vanaf de eerste rang meekrijgen hoe een eye-trackingexperiment gaat!

Wij zoeken nog vrijwilligers die mee willen doen aan een eye-trackingexperiment die de processen van informatieverwerking onderzoekt.

Het experiment vindt plaats in Lipsius 1.11, en duurt ongeveer 40 minuten.
Voor je deelname krijg je een heerlijke koek en eeuwige dank
smile-emoticon

Interesse? Stuur dan een mailtje naar maximetulling@hotmail.com

Cochleaire implantaten (CI) onderzoek

Beste taalkundigen,

voor een nieuw experiment dat onderdeel is van mijn promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden ben ik op zoek naar proefpersonen. Het gaat om luistertesten waarbij je hoort hoe het is om een cochleair implantaat (CI) te dragen. Een CI is een bionisch oor waarmee dove mensen tot op zekere hoogte weer kunnen horen (misschien gezien bij Witteman Ontdekt!). Ze werken verrassend goed, maar ze kunnen ook nog veel beter. Hier doen wij onderzoek naar.

Het vindt plaats in Lipsius 107 (het fonetisch laboratorium). Het bestaat uit twee luistertesten van elk ongeveer 20 minuten. Als je mee wilt doen, kan je een e-mail sturen naar d.j.van.de.velde[apestaartje]hum.leidenuniv.nl of mij een bericht sturen op Facebook. Dan maken we een afspraak op een moment dat je goed uitkomt. Bijna alle tijden overdag en desnoods ook ‘s avonds en in het weekend zijn mogelijk.

Alle moedertaalsprekers van het Nederlands zonder gehoorproblemen kunnen meedoen. Ik kan helaas geen vergoeding bieden, maar voor je bereidwilligheid ben ik zeer, zeer dankbaar!

Groeten,
Daan

Waarom een taal leren?

Mijn naam is Ulrike Vogl en ik ben als taalkundige verbonden aan de Universiteit Wenen. Ik wil je graag uitnodigen om deel te nemen aan mijn online enquête over het leren van (vreemde) talen.

De enquête maakt deel uit van mijn onderzoeksproject. Daarin wil ik een beter inzicht verkrijgen in motivatie en ervaringen van studenten die een vreemde taal leren en/of meer dan één taal spreken. Ik ben in het bijzonder geïnteresseerd in jou als student van de Universiteit Leiden: Welke talen spreek je? Waarom leer je een vreemde taal? Wat betekent taal leren voor jou? Lees meer

Why learn a language?

My name is Ulrike Vogl and I am a researcher at the University of Vienna, Austria. I would like to invite you to participate in my research project on language learning in a global context.

It is the aim of my research project to learn more about students’ motives for learning foreign languages and about the experiences they have with speaking more than one language. I am specifically interested in you as a student at Leiden University: Do you speak more than one language? Why do you or did you learn a language? What does language learning mean to you? Lees meer

T.W.I.S.T. student conference for linguistics 2015

We are excited to announce the 9th conference for linguistics on 10 April 2015. 14 undergraduate, graduate and postgraduate students present their original research in a friendly atmosphere with fellow students, researchers and lecturers.

The past years, the Conference has been a notable event for young students and researchers, that everyone who is interested in linguistics will surely want to experience.

Jump to speakers and topics, day program, in review.

Speakers and topics

This year, we present Corien Bary (RU) and Mirjam Ernestus (RU) as guest speakers. We are proud to present 14 student speakers: Anne Rose Haverkamp, Astrid Gilein, Imar Koutchoukali, Jeffrey Blokzijl, Leandros Foteinias, Marieke Droogsma & Marjet de Vries, Marten van der Meulen, Martin Kohlberger, Matthias Passer, Pelin Onar Valk, Redmer Kronemeijer, Twan Peters, Ulrika Klomp and Yuliang Sun.

Topics

This year we present a multitude of topics, including: typology, bilingualism, language history, sign language, semantics, syntax, morphology and language contact. Read all abstracts in the conference program booklet.

Day program

Starting at 09:30 you can sign in at the conference office in the Leiden University Lipsius building, Cleveringaplaats 1, Leiden. The keynote starts at 10:00 and the last guest speaker finishes at 16:30. We provide a lunch in between. See the full program.

In review

The 2015 edition of the T.W.I.S.T. student conference was a big success. With more than 70 attendees and more student speakers than ever, the conference provided the networking abilities we aim to provide. On Google+ you can find the photos of the event. Please contact us if you have any issues with the selection of photos.

Next year we will celebrate the second lustrum of the T.W.I.S.T. student conference. We hope to see you then!

Poster

Kalksteen en kroesjelevla

TWeekend Bruisterbosch 2015

Door Maartje

bruisterbosch

Ik sprong op een skelter en sjeesde over het gras, door de tuin, richting het weiland. Bij de doorgang hing een klein bordje waarop stond dat ik niet mocht voeren. Ik trok aan de remhendel en keek om me heen, maar nergens waren dieren te bekennen. Ironisch genoeg doemde er in het eerste lentelicht van dat jaar een vliegjeswolk op. Het waren van die vliegjes die je inademt als je hijgend op de fiets zit. Ik grinnikte en reed terug.

Lees meer

Gollems taalgebruik in De Hobbit

Door Maartje

“Wanneer hij gollem zei, maakte hij een afschuwelijk slikkend geluid in zijn keel. Zo was hij aan zijn naam gekomen, hoewel hij zichzelf altijd ‘mijn liefje’ noemde. De hobbit sprong bijna uit zijn vel toen hij het sissen hoorde, en plotseling zag hij de fletse ogen naar hem uitpuilen. ‘Wie ben je?’ vroeg hij, terwijl hij zijn dolk voor zich uit hield. ‘Wat iss hij, m’n liefje?’ fluisterde Gollem (die altijd tegen zichzelf sprak omdat hij nooit iemand anders had om mee te praten).”

 gollem

Bilbo ontmoet Gollem. Klik hier voor de bron.

Lees meer

Stage Maps & Grammar: veldwerk Nedersaksisch taalgebied

Binnen het project Maps & Grammar, in het deelproject Phonological Variation in Transition Zones, is een stageplaats beschikbaar (aantal uur in overleg). Het project Phonological Variation in Transition Zones richt zich op de verschillende systemen van voicing distinctions in dialecten in het Nederlands-Duitse dialectcontinuum. Voor dit project zijn wij op zoek naar een masterstudent of gevorderde bachelorstudent met kennis van dialectologie, fonetiek en fonologie. Lees meer

Rozenservice

rozen

Dit jaar zal de acCie voor een rozenservice zorgen! Heb je een oogje op iemand en ben je te verlegen om op die persoon af te stappen, of wil je iemand gewoon bedanken als een vriend? Grijp nu dan je kans om deze speciale persoon een valentijnsroos te sturen of wie weet ontvang je er zelf eentje 😉 Lees meer

Wakker na een winterslaap

websitepresentatie

KENNISMAKING MET TWISTBLOGGER EN TAALWETENSCHAPSTUDENT MAARTJE LINDHOUT

Door Maartje

Wist ik de weg nog wel? Ja, natuurlijk wist ik de weg nog wel. Die weg fiets ik blind en dat is nog bijna letterlijk bedoeld ook, want ik zit altijd in gedachten verzonken op m’n fiets, dromend, fantaserend. M’n ogen functioneren dan slechts zoals je oren doen als je slaapt; de waarnemingen worden niet bewust geregistreerd en alleen als er gevaar dreigt, word je wakker. Nu wil ik mezelf ook weer niet afschilderen als dubbel-geooglapte wegpiraat, maar min of meer is dit mijn manier van fietsen naar de uni. Van Noordwijk naar Leiden. Van woonplaats naar studiestad. Na een lange winterslaap, de collegevrije weken, waarin ik slechts sporadisch deze afstand aflegde – laat staan met de fiets – was het weer eens tijd om m’n kop te laten zien op de faculteit der geesteswetenschappen.

Lees meer